Dalam minggu nie banyak bende yang berlaku,x kira baik mahupun yang buruk,antara bende yang baik keputusan exam saya yang agak x dijangka walaupun x sehebat mana tapi saya sangat bersyukur pada Allah .antara berita baik yang lain ialah saya telah berhenti kerja,

kehilangan yang pertama:

mungkin x ramai antara kamu tahu yang saya telah bekerja sebagai part time servis di Pizza Hut.sudah lama saya bekera sejak dari awal cuti semester .agak gembira kerana dapat berehat di rumah tapi bila difikirkan rase sebak pula sbb tinggalkan kawan2 .teringat pula kate imam ghazali .

hdup ini ibarat seorang musafir yg singgah d bwah sebatang pokok yg rendang.Pabila tiba masanya dia perlu meneruskan perjalanannya.

saya ade kehidupan saya sendiri, saya bekerja pun sbb nk isi mase lapang saya mase cuti tambahan nk cri duit sendiri,saya x boleh selame2lamenye nk kerje di pizzza ,saya ada cita2 sendiri,tapi apa2 pun saya akan kerje lagi di sana untuk cuti semester akan datang…pengalaman yang saya dapat kerje disana banyak mengajar saya untuk berhadapan dengan realiti dunia.setelah saya berhenti kerje saya rse kehilangan .kehilangan kawan untuk gurau n gelak,setelah berenti kerje saya hanye duk di rumah saje menunggu untuk naik ke sem baru.arghhh masih ader 2 mgg lagi untuk naik sem bru…pe yg harus saya lakukan..???

kehilangan yang kedua:

telepon bimbit saya yg mama telah hadiahkan telah rosak seminggu lalu,saya pun x tahu ape sebabnye,biase lah mungkin sebab telepon lame kot.jadi saya tidak mempunyai telepon,ayah pinjamkan saya teleponnye saya pun ape lagi trus terima lah sbb dh terdesak.pagi tadi sye cm biase lah suke main2 telepon dgr ringtone ,tu mmg hobi saya …..lpas je azan tadi saya gi solat jumaat,sbelum gi solat saya mmg perasan saya letakkan telepon tu sebelah tv ,tu mmg port biasa tmpat kami satu family ltak handphone.kenkadang wallet saya n ayah pun ltak kt stu..tadi lpas solat gempar telepon saya ilang mgkin ader pencuri masuk,tabung mama pun abis di geledahnya..nasib baik laptop saya x diambil,nie bkan kejadian pertama berlaku kt rumah sayahari tu lagi teruk cash rm 500 ilang cmtu je.dh lah tu duit elaun bulanan yang mama nk bagi kt saya,truk betul pencuri tu,x de hati perut.orang kerje siang malam dia sedap2 je makan bende haram,

seingat saya,ustazah kt skolah ader pesan kt neraka nanti api neraka akan menyambar bahagian tubuh kita yang ada bende haram je,nauzubillah hi min zaliq,mmg kami sekeluarga tidak mensyaki sesiapa tapi pada yang berwaib sedar2lah smpai bile nk buat kerje yang haram cmnie lagi ,klo Allah x balas kt bumi mmg comfirm kt akhirat mmg kene…

kehilangan yang ketiga:

yang nie mmg ekstrem lah klo nk dikatakan kehilangan ,hakikatnya mmg kehilangan pada diri saya,sejam yang lalu saya telah dapat pangilan telepon dari seorang sahabat baik saya,mmg panggilan itu saya tunggu sejak semalam,tapi nk ygg cmner telepon dh ilang kn rse cm terputus je dgn dunia luar…tapi sahabat saya nie mengunakkn inesiatif lain untuk berhubung dengan saya,sungguh bijak.kegirangan suara nya buat aq terase ada sesuatu khabaran gembira darinya.mmg sudah ku agak yang dia ingin sampaikan sesuatu kepada ku,dia telah ditawarkan untuk melanjutkan pelajaran ke UNIMAS.mmg sungguh baik nasib die ,mmg dlam setiap doaku ada diselitkan kejayaan setiap dari rakan2ku.doaku termakbul.Alhamdullilah.tap kenapa jauh sangat,seberang laut,saya x sedia lagi untuk berjauhan dengan dia ,dia salah seorang sahabat baik ku,Ya Allah kuat kan hati nie untuk meredhakan pemergiannya.kenapa auh sangat ye?teringat kata seseorang  tuntutlah ilmu hingga negeri cina malahan pepatah arab ade menyebut tuntutlah ilmu dari dalam buaian hingga liang lahad,saya hanya boleh mendoakan kejayaan setiap sahabat saya,tidak kira jauh mane pun die saya tetap dalam hati setiap sahabat saya,asalkan dia gembira tu dh memadai pada diri saya.tidak tergambar perasaan sahabat saya tadi memberi tahu yang dia dapat UNIMAS dan kursus yang ditawarkan adalah kursus yang dia betul2 minat,sememangnya kesabaran yang ada didalam dirinya telah ALLAH tunaikan.mungkin kesedihan yang ada dalam diri saya tidak dapat ditanding dengan rasa gembira seorang sahabat,apa yang ditunggu selama ini telah terbayar.hanya doa dan sokongan yang saya dapat berikan padamu sahabat,pengjaran yang lalu banyak mengajar diri ini dan diri mu,jangan jadikan pengalaman kita sebagai sejarah tapi jadikan sebagai pengajaran,ingat sahabat,kamu pergi sana bukan saja membawa hati ibu dan bapamu tapi hati seorang sahabat.jangan lupakan kami di sini. jangan lupakan saya dan sahabat yang lain.walaupun saya kehilangan jasad mu n senda guraumu di sini tapi hati dan perasaan mu masih segar di ingattan saya.

la tahzan innallah ha ma’ana