Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan
kesanggupannya. ” -Surah Al-Baqarah ayat 286

itu adalah maksud sepotong ayat quran dari surah al baqarah yang bru saya baca sebentar tadi.Allah tu maha adil dia x akan uji hambanya kalo dia tahu hambanya x boleh memikul ujian yang diberi olehNYA. Orang yang sabar terhadap ujian Allah Insy Allah akan dapat ganjaran yang amat besar dariNYA.

seminggu yang lepas,keputusan exam seluruh student UiTM telah keluar,di kesempatan ini saya ungin mengucapkan tahniah kepada sesiapa yang berjaya mendapat keputusan yang cemerlang,usaha dan doa anda selama ini didengari Allah,bersyukur padaNYA.kepada senior2 yang dapat menyambung ke peringkat ijazah,diharapkan usaha anda suma berterusan supaya anda dapat apa yang anda impikan,saya hanya dapat doa kan yang terbaik untuk kalian,kepada yang tidak dapat keputusan yang tudak memberansangkan,cuba lagi.mungkin usaha kalian x cukup,ataupun mgkin ada silap dimana2,perlu dikaji setiap kesilapan itu agar jadi pedoman dan pengajaran untuk masa akan datang.

saya bercakap berdasarkan pengalaman,saya uga pernah mengalamiujian dari Allah.sabara dan redha diatas setiap ketentuanNYA.ada seorang sahabat mengadu tentang keputusan examnya yg telah keluar baru2 ini,di sini saya ingin kongsikan sedikit pengalaman hidup saya agar dapat menjadi motivasi kepada beliau untuk memperbaiki diri agar menjadi insan yang lebih baik.

nie kisah 3 tahun lpas,lpas SPM…berita saya dapat masuk universiti mengembirakan sume orang,orang yg paling2 gembira mestilah mama n ayah.Syukur sangat sebab saya pun seperti rakan2 dpt melanjutkan pelajaran ke universiti dalam bidang akaun.Asasi akaun ,setahun lepas tu bleyh smbung degree…mesti best.mmg hasrat mama nk saya belajar di UNITEN,maklumlah U tu antara universiti terbik di dlm asia nie.mmg  x dpt dinafikan saingan di sana sangat ramai,bukan bangsa melayu je,cina ,india malahan kaum negro pun ader kt sana.pengalaman belajar dengan budak negro byk mengajar saya erti kehidupan.mereka lebeh pentingkan diri sendiri.so kita kne struggle lebeh lah.syukur sangat di UiTM sistem pembelajaran sangat sesuai dengan keadaan diri saya.

keputusan exam saya di UNITEN sangat mengecewakan mama n ayah.saya tahu mereka sangat kecewa dengan saya tapi mereka sembunyikan,nekad hati saya untuk quit dari UNITEN,mmg boleh je klo nk teruskan pengajian kat sana tapi saya terpaksa tanggung risiko ,mun gkin saya akan menyusahkan ramai pihak klo saya trus blaja di sana.

rasa sangat teruk bila kita telah hancurkan harapan keluarga kita.hati nie x siapa yang tahu.tu lah mungkin selama disana saya banyak nk main n x mahu blaja betul.selama hampir setahun saya disana.selama setahun tu lah saya dibelenggu dengan rasa bersalah kt mama n ayah sebab kelalaian saya.

setelah masuk ke UiTM walaupun agak lambat,pengalaman yang lalu saya x adikan sejarah tapi pengajaran untuk menjadi manusia yang lebih baik.bende yang paling beharga adalah kesilapan yang kita jadikan sebagai pengajaran bukan sebagai sejarah.perkara ini ada saya ceritakan kepada sahabat saya .harap dia sedia mendengar nasihat dan yang paling penting memperbetulkan kesilapannya berpandukan pengajaran yang lalu,masih belum terlambat untuk memperbaiki diri,saya dan teman yang lain sedia membantunya.x perlu nk merendah diri dengan kami,setiap manusia punya silap sendiri,antara tuuan kita bersahabat adalah untuk saling ingat mengingati antara satu sama len.