setiap nikmat mestilah diikat dengan tali kesyukuran

saya terpanggil untuk menulis entri nie sebab saya rasa ramai dalam kalangan kita nie yang x pernah bersyukur dengan nikmat kurniaan Allah.semua di dunia ni merupakan nikmat dari Allah,kita sebagai hambanya seharus bersyukur dengan apa yang ada,Mahukah anda di kategorikan sebagai hamba yang kufur nikmat.walauapapun yang dikurniakan haruslah kita mengucapkan syukur kepadaNYA.

sebagai contoh semasa kita sihat ni,kurniaan sihat yang dikurniakan Allah harus dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya.Beribadatlah seperti kamu akan mati esok hari.ramai yang leka dengan nikmat yang diberi kepada mereka.semalam saya berkesempatan berbual dengan seorang rakan baik saya di alam maya tentang syukur dan nikmat ini..

sahabat ; bersykur dengan bersujud ke atasNYa..

saya ; betul harus diingatkan setitik air yang jatuh dari daun pun di kira nikmat….

sahabat; apetah lg nikmat kehidupan kt dunia nih.. bersyukurlah..

saya ; sesungguhnya orang yang x bersyukur adalah golongan kufur nikmat…..

sahabat     :Pencipta xpernah lupa memberikan nikmat pd  hambaNya je yg selalu lupa bersyukur..

Pencipta xpernah lupa memberikan nikmat pd hmbaNya,hambaNya je yg selalu lupa bersyukur..

saya:              kita seharusnya ambil iktibar dgn kaum terdahulu ,mereka sume kufur nikmat,sbg cntoh ad  n  tsamud..

sahabat  ; manusia zaman sekarang telah kembali menuruti tingkah laku zaman terdahulu..

saya :    mmg pun…..mende dulu bkan je sejarah tapi pengajaran…sume lalai n banyak buat mende lagho.

sahabat ;yerlah, mcm omputih ckp la, history will be repeating itself, klu kita xamek iktibar dri nye..

saya :kadang2 mereka rase dunia nie x kan lenyap..mantain je smpai ble,n also diorang rse lame lagi diorang akan mati byk lah mase nk taubat….tp tu sume slh..mende paling hampir dgn kita                adalah maut..so be prepared…

sahabat   :yer, btol skali.. dan kite kne igt, mati tu PASTI.. xkire la ble kan..dunia pn da smpi ke pnghujungnyer.. xde bnde yg kekal, sumenyer fana je kt dunia nih..

saya : na’am,kembali pada quran….jadikn islam sbgai cra hidup..percayalah..setiap soalan kita jawapannya pasti ada dlm quran….jaminan Allah x perlu diragui….

sahabat :berbahagia la siapa yg bertemu dengan cinta Ilahi, rugi lah bg mereka yg menjadi pencinta dunia..

begitulah perbualan saya dan sahabat,saya memang gemar berbual dengannya kerana pendapat yang diberikan memang logik,kadang2 perbualan ilmu ini dapat menginsafi diri ini tentang kebesaran Allah,kita manusia kene saling ingat mengingati antara satu sama lain.wallah hu a’lam bi sawwab…..