terpanggil hati ini untuk berkongsi dengan kalian tentang diskusi yang sangat hangat di kelas saya sebentar tadi…..diskusi ini sangat hangat kerana menyentuh sensitiviti sesetengah pihak..acara diskusi ini berlangsung dalam kelas ustaz ahmad faiz…asalnya kami membicarakan tentang tamadun islam dari andalus hingga kedatangannya ke tanah melayu..ntah kenapa tajuk kami beralih kepada akhlak.

ooh mungkin kerana banyak sangat soalan yg diajukan oleh rakan2 kelas,terutama sahabat2 wanita.dalam kelas kami hanya ada 4 orang student lelaki dan selebihnya student perempuan kami student lelaki cool je….biase lah student perempuan agak kecoh sikit banyak kemushkilan tentang soalan agama nie….

dalam beberapa ketika terbangkit isu free hair dgn tudung labuh nie….ade soalan dari student free hair nie “ustz x sume yg free hair tu jahat,yg tudung labuh tu banyak je buat dosa.dont judge a  book by its cover” jawapan ustz simple je ” yang tudung labuh tu dah ikut syariat tutup aurat yang lain tu biar Allah yg tentukan, atleast dier dh taw pe tanggung jawab dier sbgai seorang muslimat ”

pada pandangan saya setiap manusia x terlepas dari melakukan dosa….tapi sekurang2nya kita boleh minimize dosa yg kita lakukan…

mmg lah yang tudung labuh ade mlakukan dosa tapi harus diingatkan dier dah mengikut suruhan Allah iaitu menutup aurat manakala yang freee hair tu die dh lah x tutup aurat malahan melakukan dosa..mmg bukan hak saya untuk menetapkan dosa pahala.saya hanya boleh menilai tidak boleh menghukum…

sebagai seorang lelaki sudah tentu saya akan memilih yg bertudung dari yg free hair,klo free hair mingkin tanggung jawab saya lebeh besar kerana perlu membimbing die ke jalan yg benar.pernah seorang sahabat taaruf saya mengatakan perempuan ini diibaratkan makanan ,jika di tutup insy Allah baik dan sihat untuk badan,jika yang terdedah ,faham2 lah……saya bukan nk mendiskriminasikan sesiape,hakikatnya say ramai je kawan yang bertudung labuh ,yg free hair pun ramai gak.tapi kita harus sama2 berdoa untuk kebaikan dan mudah2han Allah memberi mereka hidayah..

wallahhu alam’